Sigtepunkt - LynnBlakeGolf Forums

Sigtepunkt

Scandinavian PGA

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2005, 10:14 AM
Thom's Avatar
Thom Thom is offline
Senior Member

Sigtepunkt
Hej Henning
Jeg kunne godt tænke mig at du forklarer Sigtepunkt (aiming point) på skandinavisk.

Bruger du mest konceptet som beskrevet i bogen eller mere som impact hands?
Reply With Quote
Old 06-09-2005, 01:32 PM
metallion's Avatar
metallion metallion is offline
Senior Member

Såvitt jag förstår finns det två alternativa sätt att beskriva aiming point. Olika beskrivning, men samma resultat. Har tyvärr inte boken tillhands just nu.

1. Inside back quadrant of the ball

2. Den punkt på marken som ligger på den räta linjen genom händerna vid impact attitude.

Var hos Ben Doyle för någon vecka sedan. Ben sade att Homer Kelley ansåg att 1 var default, men att 2 ger samma resultat och således är ett fullgott alternativt om man föredrar det.
Reply With Quote
Old 06-10-2005, 04:43 AM
henning henning is offline
Junior Member

Re: Sigtepunkt
Originally Posted by Thom
Hej Henning
Jeg kunne godt tænke mig at du forklarer Sigtepunkt (aiming point) på skandinavisk.

Bruger du mest konceptet som beskrevet i bogen eller mere som impact hands?
Siktpunkten använder du för att rikta tryckpunkt #3 mot. Den är belägen på lämplig levereringslinje. Oftast på "the true geometric plane line". Antingen framför, bakom eller på bollen.

Det är också möjligt att använda sig av "Impact Fix Hand Location". Det är den punkt som händerna upptar när du projekterar dom med ögonen vid "Fix". Råkar du ha "Ben Doyles Fact & Illussion mat" har Ben nämt den här punkten som "Aiming Point" vilket i verkligheten ligger på någon av levereringslinjerna.

I undervisnings syfte använder jag mig av dessa koncept för att hjälpa eleverna med en "Flat Left Wrist".

När jag spenderade tid med Ben Doyle jobbade han bara med "Impact Fix Hand Location".

Hör av dig om något är oklart.

Henning
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules